Test ADAC
/ 29 iulie 2024Alegerea scaunului auto potrivit pentru copii poate fi o provocare pentru multi parinti, avand in vedere intrebarile esentiale: Care modele sunt sigure, compatibile cu vehiculul propriu si ofera un raport optim intre pret si performanta?
Ce este ADAC si de ce este importanta aceasta testare?
Daca va aflati in procesul de selectie sau ati achizitionat deja un scaun auto pentru copil, este probabil sa fi auzit despre testele efectuate de ADAC. Acestea reprezinta un punct de referinta in materie de siguranta pentru dispozitivele de transport destinate copiilor.
ADAC (Allgemeiner Deutscher Automobil-Club) conduce anual evaluari independente asupra unei selectii de modele noi de scaune auto pentru copii, achizitionate in mod anonim, fara ca producatorii sa aiba posibilitatea de a influenta selectia sau rezultatele. Informatiile despre modelele testate devin publice doar odata cu publicarea rezultatelor.
Metoda de testare ADAC
Anual, clubul auto german ADAC realizează o serie de teste pentru scaune auto pentru copii, selectând cele mai populare modele de pe piață.
Testele independente ADAC sunt mai riguroase decât cele efectuate pentru certificarea obligatorie a scaunelor auto pentru copii. Astfel, clubul auto german ajută părinții să aleagă cele mai bune scaune dintre cele vândute legal pe piață și stimulează producătorii să își perfecționeze produsele. De două ori pe an, specialiștii selectează modelele populare de scaune auto de pe piața germană, le achiziționează anonim și le testează, evaluându-le după următoarele criterii: siguranță, confort, ușurință în utilizare și conținutul de substanțe nocive.
Pentru evaluarea gradului de rănire se folosesc manechine moderne din seria Q, al căror indice digital indică vârsta copilului în ani: Q0, Q1, Q1.5, Q3, Q6 și Q10. Fiecare scaun este testat cu două manechine de vârste diferite, precum și cu diferite setări pentru poziția de somn și diferite tipuri de fixare, dacă acestea sunt prevăzute de construcția scaunului. În plus, toate scaunele auto sunt testate pentru impact frontal și lateral. Astfel, pentru testarea fiecărui model sunt necesare, de obicei, între șase și opt exemplare. Manechinele sunt echipate cu un număr mare de senzori care înregistrează sarcinile la impact. Experții analizează datele acestor senzori și le corelează cu cadrele filmării video de mare viteză, realizată din mai multe unghiuri.
Pentru impactul frontal se utilizează un șasiu modificat de Volkswagen Golf VII fără acoperiș și uși, fixat pe un cărucior. Impactul se produce la o viteză de 64 km/h cu o decelerare neuniformă, care imită deformarea șasiului unui automobil real în cazul unui accident. La impactul lateral, căruciorul cu scaunul auto pentru copii instalat se deplasează spre un panou special la o viteză de 50 km/h. Când între scaunul auto pentru copii și panou rămâne o distanță de câțiva centimetri, căruciorul decelerează brusc, imitând începutul coliziunii. Într-o clipă, scaunul pentru copii lovește acest panou, dar căruciorul continuă să se miște. Astfel, se reproduce efectul penetrării ușii automobilului în interiorul habitaclului, conform cerințelor noului standard R129 (i-Size).
La fiecare câțiva ani, metodologia de testare este perfecționată, la fel și algoritmul de calcul al scorului final. De aceea, tabelele cu rezultate sunt împărțite pe perioade, iar compararea corectă a rezultatelor este posibilă doar în cadrul aceleași perioade. Cluburile auto și organizațiile de consumatori din anumite țări europene participă direct la testele ADAC și publică rezultatele pe site-urile lor și în publicațiile tipărite. Totuși, scorurile finale pot varia din cauza utilizării diferitelor metodologii de calcul.
Cum se obtine nota ADAC?
Verdictul ADAC se bazeaza pe o analiza comprehensiva a acestor aspecte, cu note acordate intr-o scala descrescatoare, unde performanta superioara este reflectata printr-un punctaj mai mic. Aceasta metodologie asigura ca parintii pot face alegeri informate, bazate pe date obiective si riguros verificate, atunci cand vine vorba de siguranta copiilor lor in vehicule.
Asadar, Siguranta constituie 50% din evaluarea generala si se descompune astfel:
- Protectie in caz de impact frontal la 64 km/h: 40%
- Protectie in caz de impact lateral la 50 km/h: 40%
- Ajustarea si pozitionarea centurilor de siguranta: 10%
- Stabilitatea scaunului in vehicul: 10%
Aspectele legate de operarea scaunului reprezinta 40% din evaluare si includ:
- Riscul de instalare gresita a scaunului: 40%
- Usurinta de a deschide si inchide centurile: 20%
- Simplitatea instalarii si demontarii scaunului din autovehicul: 10%
- Procesul de asamblare a scaunului: 10%
- Claritatea manualului de utilizare: 8%
- Facilitatea de curatare: 2%
Ergonomia este evaluata cu 10% si cuprinde:
- Spatiul disponibil pentru copil in scaun: 40%
- Ocuparea spatiului de catre scaun in autovehicul: 20%
- Pozitionarea copilului in scaun: 20%
- Confortul oferit copilului: 20%
Curatarea si intretinerea:
- Curatarea reprezinta 50% din aceasta categorie
- Intretinerea constituie restul de 50%
Poluantii:
- Analiza pe toate suprafetele de contact
- Identificarea tuturor compusilor periculosi
Desi ultimele doua criterii nu reprezinta un anumit procent care sa contribuie la calculul notei finale, acestea au un rol foarte important deoarece in cazul in care un criteriu de testare pica testul si obtine automat o nota de 5,5, atunci si nota finala a scaunului auto va fi 5,5 iar scaunul auto nu va trece testul ADAC.
Rezultatele testelor ADAC
Rezultatele testelor ADAC se prezinta pe o scala de la 0,5 la 5,5, unde 1 indica o performanta „foarte buna” si 5,5 semnaleaza un produs „periculos” sau „nerecomandat”:
- 0,5 – 1,5: Foarte bun
- 1,6 – 2,5: Bun
- 2,6 – 3,5: Satisfacator
- 3,6 – 4,5: Suficient
- 4,6 – 5,5: Nerecomandat
Cele mai bune scaune auto dupa ratingul ADAC
- Scoica auto 0-13kg I-Size Lionelo Astrid Grey Black
- Scoica auto 0-13kg Nuna PIPA Next Granite
- Scaun auto 0-18kg Isofix Joie i-Spin Coal, rotativ 360
- Scoica auto 0-13 kg ISOFIX Nuna PIPA URBN Caviar
- Scoica auto 0-13kg Joie i-Gemm Pavement
- Scoică auto 0-13kg Isofix Britax-Römer Baby-Safe 5Z2 cu bază Flex 5Z Atlantic Green
- Scoica auto 0-13kg Isofix Joie i-Level Signature Recline Carbon
- Scaun auto 100-150 cm (i-Size) Isofix Britax-Römer Kidfix Fossil Grey
- Scoica auto 0-13kg Joie i-Snug 2 Shale
- Scoica auto 0-13kg Joie i-Gemm Pavement
Videoclipuri despre testele ADAC
ADAC testează scaunele auto pentru copii de două ori pe an. Publicăm rapid rezultatele pe blogul nostru și traducem în limba rusă filmele despre cum au decurs testele. La testul de primăvară ADAC din 2021 au participat 26 de modele de scaune auto. Rezultatele testului au fost, în general, pozitive: 18 scaune au primit calificativul „bine”, iar alte trei – „satisfăcător”. Cu toate acestea, cinci scaune auto au fost descalificate:
La testele de toamnă ADAC din 2020, 14 participanți au obținut rezultate bune. O atenție deosebită a fost acordată celor mai frecvente erori de instalare a scaunelor pentru diferite grupe de vârstă și tipuri de fixare:
Testele de primăvară ADAC din 2020 nu au identificat în mod clar scaune auto nereușite. Dintre cele 26 de scaune auto testate, au fost incluse și noutăți – scaune auto pliabile, care câștigă din ce în ce mai multă popularitate:
În toamna anului 2019, ADAC a prezentat rezultatele testelor de impact pentru 20 de scaune auto pentru copii. A fost îmbucurător să constatăm că 18 dintre ele au demonstrat un nivel satisfăcător de siguranță. O caracteristică a testării a fost analiza accesoriilor populare pentru scaunele auto:
În primăvara anului 2019, ADAC a testat 31 de scaune auto. 27 de modele au depășit cerințele legislației și au obținut un rating înalt în toate disciplinele. O caracteristică a testului a fost analiza sistemelor de monitorizare a copilului prin intermediul telefonului mobil:
Rezultatele celui de-al doilea test de scaune auto din 2018 au fost îmbucurătoare pentru experți. Toate modelele au fost considerate sigure în cadrul testelor de impact. Ratingul acestora depășește cerințele normative pentru producători. În test au fost incluse 18 modele:
O caracteristică a testelor de impact din primăvara anului 2018 a fost participarea scaunului auto pentru copii dotat cu perne de siguranță integrate, care și-au demonstrat eficiența. Rezultatele pentru celelalte modele au fost de asemenea îmbucurătoare – 17 dintre ele au primit calificativul „bine”:
„Testele noastre de impact sunt un ghid pentru părinți și semnalează producătorilor deficiențele,” explică expertul ADAC în urma testelor din octombrie 2017. 12 scaune au obținut rezultate bune, dar 2 modele au eșuat în test:
Programul testelor de primăvară din 2017 a inclus 37 de scaune auto, dintre care 12 erau conforme cu standardul ECE 129. În plus, ADAC a efectuat o analiză a boosterului Mifold. Conform concluziilor experților, acesta nu poate garanta protecția copilului: